
⚠️ Dnes jsem odeslal i interpelaci na ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka. Tématem je situace na českých železnicích.
Ptám se v ní (i díky našim odborníkům) na tyto otázky. A vím, není jich málo:
❓ Jak dnes dohlíží Drážní úřad na dodržování pracovní doby strojvedoucích a povinné přestávky? Jaké sankce případně v letech 2016-2020 udělil tento úřad dopravcům při porušení těchto nařízení?
❓ Jak ministerstvo a příslušné orgány reagují na dlouhodobé upozorňování odborů, že strojvedoucí jsou unaveni a přetíženi?
❓ Jaký byl konkrétní (racionální) důvod nebo důvody k rozhodnutí neinstalovat funkční bezpečnostní systém „Radioblok“ na všechny obdobné železniční trati, jako je trať Číčenice – Volary? A kdo konkrétně a kdy o tom rozhodl?
❓ Považujete důvody k zastavení projektu „Radioblok“ za relevantní?
❓ Proč Ministerstvo dopravy neřeší zabezpečení všech železničních tratí, resp. jejich roztřídění do skupin dle zabezpečení; nebo u ostatních tratí, než jsou D3 a koridorové, na kterých bude ETCS, již existuje koncepce jejich zabezpečení?
❓ Z jakého důvodu byla vyňata možnost odebrání nebo zadržení „oprávnění“ k řízení drážního vozidla na dráze celostátní a regionální a hodlá Ministerstvo dopravy svou chybu v tomto směru napravit?
❓ Z jakého důvodu došlo ke změnám provádějících vyhlášek k zákonu o dráhách a zmírnění požadavků na odbornou a zdravotní způsobilost strojvedoucích a hodlá Ministerstvo dopravy požadavky vrátit alespoň na původní úroveň?
❓ Hodlá Ministerstvo dopravy napravit svou chybu a vrátit kompetence pro Drážní inspekci a opět soustředit celou agendu mimořádných událostí, včetně prevence, na tento úřad?
❓ Kdo byl iniciátorem a je odpovědný za snížení personálních kapacit u Drážního úřadu a Drážní inspekce v roce 2017 a od roku 2020 a jaké důsledky jste z toho vyvodil?
❓ Jak si Ministerstvo dopravy, Drážní úřad a Drážní inspekce vysvětlují nárůst počtu mimořádných událostí na dráhách od roku 2017 a co s tím hodlají udělat? Proč se Drážní inspekce zabývá pouze zlomkem všech mimořádných událostí a neřeší předchůdce vážných nehod a jak to hodláte řešit?
❓ Opakovaně jste v médiích mluvil o tom, že do Správy železnic jde 52 miliard ročně. Rád bych Vás požádal o konkrétní oblasti, do kterých tyto peníze plynuly.
Celou interpelaci si můžete přečíst zde: https://bit.ly/ResimeZeleznici